Psychológia chudnutia - chudnutie je v hlave - II. časť

28.11.2013 19:13

Ako sa zbaviť zlozvykov, ktoré nám bránia, ak chceme schudnúť?V II. časti rozhovoru s psychologičkou Mgr. Oľgou Bindasovou sa pozrieme na to, ako sa zbaviť zlozvykov, ktoré nám bránia schudnúť

 

Čo pomáha? Napísať si svoj cieľ, sen napríklad na papier ?

 

- Je to rôzne. Niekomu pomáha napísať si to na papier a dať tak, aby to mal stále na očiach, niekto to potrebuje prebrať s kamarátkou, s niekým, pred kým sa môže otvoriť a komu dôveruje. Niekomu pomôže terajšia fotografia a fotka spred rokov, keď mala ešte peknú postavu, inému len tá súčasná, inému len tá predchádzajúca.

Treba si vybrať to, o čom viem, že na mňa funguje najlepšie, že ma najviac „nakopne“.

 

Je súčasťou tohto kroku, teda toho, čo chcem, aj prečo to chcem, aj porozmýšľanie nad tým, prečo mám nadváhu? Ako som sa k nej dopracovala? Čo som robila zle?

 

- Znova je to rôzne. Niekomu to pomôže, ale iného to môže demotivovať, lebo mu to nastavuje veľmi nepríjemné krivé zrkadlo. Inou možnosťou, ako pátrať  po histórii toho, ako na seba nabalil  kilogramy navyše, je odpovedať si na otázku: „Keby sa stal zázrak a zajtra sa zobudíš s takou  postavou (hmotnosťou), po akej túžiš, čo by bolo inak?

Bola by si šťastnejšia? Úspešnejšia v práci? Príťažlivejšia pre manžela? Mohla sa krajšie obliekať?

Viac si vážiť samu seba?“ Toto človeka privádza k zdrojom motivácie. 

 

Potom je potrebné eliminovať motívy  vonkajšie typu „Budem sa viac páčiť manželovi, priateľovi...“ a vybrať si len tie, ktoré sú v jej rukách.

Čo je v mojich rukách? Napríklad zmena stravovacích návykov, väčší výdaj a menší príjem, fyzická aktivita. Tieto sú  v mojich rukách. 

Ak moje konanie nevedie jasný  vnútorný motív, stojí moje rozhodnutie na vratkých nohách.

 

Lenže zvyk je železná košeľa a zmeniť stravovacie návyky znamená zbaviť sa mnohých zlozvykov a to je z pohľadu ľudí, ktorí chcú chudnúť, náročný proces. Ako?

 

- Treba začať s tým, čo sa mu už v živote podarilo zmeniť. Napríklad – umýval si zuby len ráno a večer, teraz si umýva aj po obede. Môže to byť čokoľvek, akákoľvek realizovaná zmena, ktorú už v živote dosiahol. Z toho môže vzniknúť celá mozaika vecí, ktoré sa mu už podarili, odrazový mostík k  ďalším zmenám.  Má vnútornú skúsenosť s realizovaním zmeny, ako model, na ktorý môže nadviazať.

V prípade veľkých zmien na to treba viac času i jednoznačnú odpoveď na otázku, prečo to chcem.

Jasný vlastný motív.

 

Za pomáhajúce pre takéhoto človeka považujem opýtať sa ho: Mali ste niekedy nejaký návyk, ktorý sa vám podarilo zmeniť? Čo? Ako sa vám to podarilo? No vidíte, to znamená, že ten mechanizmus v sebe máte. To je pre nás informácia, že všetko vo vás vnútri je pripravené na to, že viete, dokážete zmeniť návyk, keď urobíte rozhodnutie a hľadáte spôsob. Toto sa vám podarilo samostatne, lebo to možno bolo jednoduchšie, trvalo to kratšie.

Keď ste začali priberať, čo ste s tým robili? Čo ste skúšali? Nepodarilo sa vám to? Neznamená to, že to nedokážete, znamená to, že ste nenašli vhodný spôsob, alebo potrebujete niekoho (odborníka, trénera, coacha), kto vám v tom pomôže.

 

V rôznych príručkách sa hovorí o 21 dňoch potrebných na vykorenenie starého a vybudovanie nového návyku, že ak nejakú činnosť opakujem pravidelne každý deň 21 dní, urobí sa v hlave nový spoj, nový zvyk. Súhlasíš?

 

- Ja osobne nemám rada v psychológii limitovanie. Každý človek ja individualita, neopakovateľný. Ak poviem človeku, že to trvá 21 dní a jemu sa to za tento čas nepodarí, stratí motiváciu. Povie si : „Ja som horší ako tí ostatní, oni to zvládli, a ja nie.“  Niekto to zvládne za 15 dní, niekto za mesiac, niekto za 3 mesiace. Práve preto je dobré vedieť, že spolupracujeme vždy s niekým iným a  ponúkame toľkoto informácií, spôsobov, v ktorých si vyberie svoj spôsob svoju cestu.

Motivácia nemá logický, ale  najmä emocionálny základ.

 

Čo však funguje u všetkých, je nahradenie jedného zvyku iným. Tvoje skúsenosti?

 

- Určite. Ja som napríklad prechádzala z bieleho chleba na celozrnný, lebo som si povedala, že je zdravší a že mi pomáha. Neviem, ako dlho mi to trvalo, ale presne sa pamätám, ako som ho jedla prvýkrát, ako mi nechutil a ako som si v duchu hovorila: Tak na toto si ja nikdy nezvyknem... A do toho ešte môj otec lekár, ktorý bol skutočne skvelý expert na tieto zdravie posilňujúce veci, ale robil to spôsobom veľmi nevhodným – on mi to vnucoval.

A tým dosahoval pravý opak toho, čo chcel dosiahnuť.

Preto treba individualizovať a hľadať, čo komu zafunguje. A na to je dobré mať človeka, s ktorým  môžem zdielať skúsenosti, porozprávať o svojom postupe bez pocitov viny.

 

Zo skúseností z práce s klientmi vieme, že podmienkou na to, aby zmena bola trvalá a aby ju človek, ktorý sa dal na chudnutie, aj „ustál“, je, aby bola postupná.

 

- V každom prípade. Aj s  predpokladom, že v tomto procese musíme počítať aj s tým, že možno  niekoľkokrát  zlyháme. Raz, druhý raz, možno aj 10-ty raz. Človek nie je stroj. Proces zmeny je náročný, snaha oň je posilňujúca a zmysluplná. Nie nadarmo sa hovorí, že bez práce  nie je ani zníženie hmotnosti:)

 

Pokračovanie

 

Maja Hlavandová

 

 

 

Trápi vás pohľad do zrkadla? Nemusí! Návod na telo,s ktorým by ste
chceli bývať, je tu:


 

E-book zdarma

 

Stiahnite si zdarma e-book "11 najčastejších chýb pri chudnutí a ako sa im vyhnúť", v ktorom sa dozviete, čo (ne)robiť, ak chcete schudnúť. Dnes si ho môžete stiahnuť zdarma tu.