Kompóty bez štipky cukru

24.07.2014 10:20

 

Zaváranie si väčšina z nás spája s množstvom cukru, ktoré je pri ňom potrebné. Ale ktoré nie je potrebné, ba je priam nevhodné, ak chceme schudnúť, udržať si štíhlu líniu, či nepoškodiť svojmu zdraviu. Ako sa dá však zavárať bez cukru? So soľou. Neveríte? Prečítajte si článok Kompóty bez štipky cukru

Keď som sa pred pár dňami zastavila na nákup v jednom nemenovanom reťazci, všimla som si, že takmer v každom nákupnom vozíku kraľoval kryštálový cukor. Kilá kryštálového cukru.

Aha, asi je akcia, pomyslela som si. Ale načo je komu 15 kíl cukru? To kupujú na 3 roky dopredu? Alebo ich je doma 20?  Preratúvala som si v duchu podľa toho, koľko cukru sa minie u nás doma. Keď som o kúsok ďalej videla tiež v akcii poháre na zaváranie, pochopila som – prepukla zaváračková sezóna. Teda kompótovanie, a teda veľa, veľa cukru, lebo bez neho sa to nedá. Aspoň tak si dodnes myslia mnohí. Preto kupujú toľko cukru.

A tak mi napadlo podeliť sa s vami o iné zaváranie. O také, pri ktorom nepotrebujete ani gram cukru, lebo predstava, že ovocie, jednu z najlepších a najzdravších potravín „priklincujete“ haldami cukru, sa vám vôbec nepozdáva. Jednak preto, že milujete aj svoj pankreas a jednak preto, že si chcete udržať líniu alebo chcete schudnúť. A to spolu s cukrom nejde dokopy.

 

Ak ešte netušíte, reč je o zaváraní, pri ktorom naozaj nepotrebujete ani štipku cukru, lebo namiesto neho použijete štipku soli.  Keď som to počula prvýkrát, neveriacky som krútila hlavou – soľ a ovocie? Soľ je veľmi starý a známy konzervant, ale vždy som si ju spájala iba so zaváraním zeleniny. Tak dlho som neverila, až som ako darček a dôkaz dostala zopár pohárov takto zavareného ovocia, so soľou. A keď som po prvýkrát ochutnala, znova som len neveriacky krútila hlavou. Bol vynikajúúúci! Dokonca aj šťava!

 

Takže tu je recept, ako sestra mojej kamarátky už veľa rokov zavára všetko ovocie:

 

Do vyumývaných pohárov dáme dôkladne umyté a zdravé, nepoškodené ovocie. Do každého pohára dáme na špičku noža soľ a precarenou, ešte horúcou vodou zalejeme:

Ovocie mäkké (jahody, marhule...) 2 prsty nad polovicou pohára – púšťajú veľa šťavy a mohla by z pohára vytiecť

Ovocie tvrdšie (hrušky, slivky, broskyne...) do 2/3 pohára.

 

Ďalej je už postup rovnaký ako pri zaváraní s cukrom – poháre uzatvoríme a dáme sterilizovať. Dôležité je neochutnávať ich priskoro, ale nechať soli čas, aby „vytiahla“ prirodzenú sladkosť ovocia. Trvá to vraj mesiac až 6 týždňov.

 

Želám príjemné zaváranie bez cukru a ako dôkaz pripájam fotografiu jedného pohára so slivkovým kompótom, na ktorý som zabudla (našťastie) a ktorý som teraz objavila v špajzi. Je z minulého roka:

 

 

Aj zaváranie kompótov môže byť zdravé, ak do nich nepridáme cukor, ale ako konzervant použijeme soľ. Neveríte, že aj kompóty sa môžu zavárať so soľou? Presvedčíte sa v článku Kompóty bez štipky soli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Máte aj vy skúsenosti so zaváraním so soľou? Či už kompótov alebo lekvárov? Podeľte sa s nami o ne!

Maja Hlavandová

 

Trápi vás pohľad do zrkadla? Nemusí! Návod na telo,s ktorým by ste
chceli bývať, je tu:


 

E-book zdarma

 

Stiahnite si zdarma e-book "11 najčastejších chýb pri chudnutí a ako sa im vyhnúť", v ktorom sa dozviete, čo (ne)robiť, ak chcete schudnúť. Dnes si ho môžete stiahnuť zdarma tu.