Koláč Uhádni ma

06.03.2015 05:38

 

Na rovinu – k máloktorému receptu som pristupovala s takou nedôverou ako k tomuto. Moje pochybnosti o konečnom výsledku boli také veľké, že som Cviklový koláč, na ktorom si môžete pochutiť aj pri chudnutí. Bez múky.dokonca mala pripravený záložný plán, tzv. plán B – čo upečiem, ak toto nevyjde.

 

Sú totiž potraviny, ktoré sa nám spájajú s určitou chuťou. A cvikla – áno, cvikla – sa nielen v mojich predstavách spája s úpravou na slano.

Ale poznáte to, ženská zvedavosť mi nedala...

Neľutujem, že zvedavosť napokon zvíťazila. Výsledkom bol totiž koláč, ktorý už zožína úspech u každého, komu som ho posunula. A keď mi dnes zazvoní mobil a niekto na druhej strane mi so smiechom povie: „Uhádni, aký koláč som piekla“, odpoveď poznám.

A viete čo? Zatiaľ sa nikomu, kto ho ochutnal, nepodarilo uhádnuť, čo je hlavnou surovinou v ňom...

 

Ideme na to?

 

 

Potrebujeme:

450 gramov uvarenej a rozmixovanej cvikly, 6 vajec, 4 kopcovité polievkové lyžice kakaa, 4 polievkové lyžice medu, 4 polievkové lyžice oleja, 220 gramov zomletých vlašských orechov, hrsť posekaných vlašských orechov, 2 prášky do pečiva

 

Poleva: 3 kopcovité polievkové lyžice marhuľového lekváru, rozmiešame podľa jeho hustoty so  4 – 6 polievkovými lyžicami vody

 

Na ozdobu: 25 gramov strúhaného kokosu alebo 30 gramov nastrúhanej čokolády s obsahom kakaa aspoň 74 %

 

Postup:

V mise rozšľaháme celé vajcia s medom, kakaom a olejom, pridáme všetky ostatné suroviny a dobre spolu premiešame. Masu vylejeme na plech vyložený papierom na pečenie a dáme piecť do rúry vyhriatej na 160 stupňov C. Pečieme asi 30 minút.

 

Upečený, ešte horúci koláč hneď po vybratí z rúry potrieme „polevou“ a posypeme buď nastrúhaným kokosom alebo čokoládou.

 

Verím, že si na ňom pochutíte!

 

 

 

Cvikla ako životabudič

 

Medzi potraviny, ktoré v posledných rokoch zažívajú renesanciu, patrí aj cvikla. A mne sa žiada dodať, že chvalabohu. Je totiž doslova elixírom pre naše zdravie. Výpočet jej pozitív je veľmi dlhý, preto spomenieme len niektoré:

má vysoký obsah kyseliny listovej, draslíka, horčíka, vápnika, vitamínu C, B6, železa, vlákniny, kremíka, antioxidantu betacyanínu, vitamínu E. Patrí medzi tzv. prírodné čističe krvi.

A z toho je možné odvodiť aj jej pozitívne účinky na naše zdravie – výborná pre ľudí so srdcovo-cievnymi problémami, s vysokým tlakom, pôsobí močopudne.

 

A pretože sme na stránkach venovaných chudnutiu, pridáme niečo aj na túto tému. Cvikla svojou energetickou hodnotou nepatrí medzi „najchudšie“ potraviny, ale vďaka vláknine, ktorú obsahuje, spomaľuje vyprázdňovanie žalúdka. Pomáha správnemu tráveniu a tým zabraňuje priberaniu.

 

Pre milovníkov počtovania: v 100 g uvarenej cvikle má 201 kJ, 10,6 g sacharidov, 0,1 g tuku, 2,8 g vlákniny

 

 

Maja Hlavandová