Deliť, či nedeliť?

07.11.2013 09:29

Je zaujímavé, aké sú príbehy reformátorov výživy často podobné.

 

Zdanlivo nevyliečiteľná choroba a bezradnosť oficiálnej medicíny bola pri zrode makrobiotiky, výživových systémov Dr. Birchera-Bennera, Dr. Kristíny Nolfiovej a ďalších. Nie inak to bolo aj pri Hayovej delenej strave.

 

V 30-tych minulého storočia ochorel americký lekár Dr. Howard Hya na ťažké ochorenie obličiek. Keď mi žiaden lekár nemohol pomôcť, uvedomil si obmedzenosť lekárskeho poznania a rozhodol sa ísť vlastnou cestou. Celkom originálnym zostavovaním svojej stravy a delením potravín sa napokon vyliečil zo svojho ťažkého ochorenia. Skúsenosti s touto novou liečebnou metódou opísal v roku 1939 v knihe „A New Health Era“ (Nová zdravotná éra). Odvtedy dodnes bola táto kniha preložená do mnohých svetových jazykov a Hayove princípy delenej stravy sú známe v celom vyspelom západnom svete.

 

Vo svojej originálnej teórii Dr. Hay tvrdil, že sa poruší zákon trávenia, ak sa jedia spolu počas jedla bielkovinysacharidy. Zdôvodňoval to tým, že trávenie bielkovín vyžaduje silne kyslé prostredie, kým na trávenie sacharidov sa vyžaduje prostredie zásadité. Konzumácia bielkovín vyvolá v žalúdku produkciu kyseliny chlorovodíkovej a pepsínu, toto prostredie potom obmedzí účinnosť enzýmu amylázy zo slín. Ak jeme len sacharidy, tak sa vylučuje v žalúdku málo kyslých štiav, preto účinnosť amylázy zo slín zostane zachovaná a tak môžu byť sacharidy trávené lepšie. Pri konzumácii jedál obsahujúcich súčasne bielkoviny aj sacharidy dochádza k preťažovaniu žalúdka, od ktorého žiadame, aby vykonával protichodné reakcie, a to vedie k tomu, že určitá časť potravy nie je dokonale strávená. Tieto nedostatočne natrávené potraviny majú škodlivý účinok na organizmus.

 

Za „neutrálne“ v zmysle delenej stravy sú považované tuky, pretože nenarušujú ani trávenie bielkovín, ani trávenie sacharidov. Harmonizujú so všetkými potravinami. Navyše tuk sa netrávi v žalúdku, ale až v hornej časti tenkého čreva, a preto nenarúša tráviaci proces.

 

Dr. Hay ďalej tvrdil, že skúmaním chemickej štruktúry ľudského tela zistil, že sa skladá z 80 % zo zásaditých prvkov a z 20 % z kyslých prvkov. Dospel tak k názoru, že podobne by sa teda mali denné dávky jedla skladať z 20 % z potravín tvoriacich kyseliny a z 80 % z ptravín tvoriacich zásady. Potraviny bohaté na bielkoviny ako mäso, saláma, ryby, vajcia, syr, ale tiež rôzne sacharidy ako cukor, lúpané obilie či biela ryža patria k tvorcom kyselín.

 

Zelenina šaláty a ovocie sa počítajú k tvorcom zásad. Minerálne látky, vitamíny a balastné látky v nich obsiahnuté sa v podstatnej miere zúčastňujú na dobrom fungovaní celej látkovej výmeny a môžu viazať kyseliny v tele. Každý by mal preto dbať, aby na vyrovnávanie tvorcov kyselín prijímal dosť zásadotvornej stravy.

Podľa Dr. Haya je príčinou mnohých ochorení dlhodobé, chronické prekyslenie organizmu.

 

Základné princípy

Základnou črtou tohto systému stravovania je oddeľovanie. Počas jedného jedla sa konzumujú len potraviny patriace do skupiny bielkovín a neutrálnej skupiny, alebo zo skupiny sacharidov a neutrálnej skupiny.

 

Do skupiny bielkovín patria napríklad všetky druhy tepelne spracovaného mäsa, vrátane hydiny, salám a neúdených rýb. Ďalej sójové výrobky, vajce, mlieko, syry s maximálnym obsahom tukov 50 %, varené paradajky, jadrové a exotické ovocie okrem banánov.

 

Do skupiny sacharidov patria všetky druhy obilia, výrobky z celozrnného obilia, niektoré druhy ovocia a zeleniny. Neutrálna skupina obsahuje všetky tuky, všetky kyslomliečne výrobky, syry a minimálnym obsahom tukov 60 %, surové mäso, všetky surové marinované alebo údené druhy rýb, všetky druhy orechov a semien a niektoré druhy ovocia a zeleniny. Navyše sa odporúča vyhýbať bielej múke a výrobkom z nej, cukru a iným sladidlám, hotovým jedlám a konzervám, bravčovému mäsu, surovému mäsu a vajciam, majonéze, octu, stuženým tukom, čiernemu čaju, kakau a alkoholickým nápojom.

 

Hodnotenie

Z hľadiska fyziológie trávenia je teória Dr. Haya založená na niekoľkých omyloch:

Je jedno, či človek je sacharidy alebo bielkoviny, tráviace šťavy vylučované žalúdkom vždy vytvoria silne kyslé prostredie. Také kyslé, že sliznice žalúdka a čreva sa musia chrániť povlakom hlienu.

 

Kyselina chlorovodíková, vylučovaná sliznicou žalúdka, má hodnotu pH okolo 1.0. Táto hodnota sa po vplyvom potravy zmierni na 1.8 až 4.0.

 

Hodnotou pH vyjadrujú chemici kyslosť alebo zásaditosť roztokov. Neutrálna hodnota pH je 7.0, hodnoty nižšie ako 7.0 vyjadrujú kyslosť, hodnoty vyššie vyjadrujú zásaditosť. Keby ste strčili svoj prst do roztoku kyseliny chlorovodíkovej o hodnote pH 1.0, tak ho vytiahnete úplne rozožratý. Tráviaca šťava vylučovaná žalúdkom plní niekoľko dôležitých úloh. Pomáha rozkladať bielkoviny prítomné v strave, v tomto silne kyslom prostredí aktivizuje enzým pepsín, ktorý ďalej napomáha štiepenie bielkovín a ničí baktérie prítomné v potrave. Kyslý obsah žalúdka, ktorý je pomaly vstrekovaný do prvej časti tenkého čreva (dvanástnika) je neutralizovaný enzýmami, ktoré vylučuje pankreas. Optimálne pH v tenkom čreve je okolo 6.5 až 8.8. Čím je obsah žalúdka kyslejší, tým viac tráviacich štiav pankreas vylúči.

 

V dvanástniku dochádza k premiešaniu natrávenej potravy so žlčou a ďalšími enzýmami pankreasu. Ku konečnému štiepeniu bielkovín, sacharidov a tukov a ich vstrebávaniu dochádza v tenkom čreve. Náš organizmus dokáže bez väčších problémov stráviť jedlo skladajúce sa z bielkovín aj sacharidov. V konečnom dôsledku delenie jedál na sacharidové a bielkovinové je nemožné. Na to, aby ste konzumovali čisté sacharidové jedlo, by ste museli jesť čistý kryštálový cukor. Za jedlá tvorené výlučne z bielkovín, je možné považovať napríklad vaječný bielok.

 

„Čisté jedlá“ sa v prírode nevyskytujú, ale určite sa dajú vyrobiť. Väčšina potravín obsahuje súčasne bielkoviny aj sacharidy, aj keď v rôznom pomere.

 

Dr. Hay vo svojej teórii do veľkej miery precenil význam amylázy v slinách. K hlavnému tráveniu sacharidov dochádza predovšetkým prostredníctvom amylázy pankreasu v tenkom čreve. Najviac kontroverznou je však skupina neutrálnych potravín. Je logické, že mäso, ryby, vajcia patria do skupiny bielkovín. Prečo však kyslomliečne výrobky patria do neutrálnej skupiny (obsahujú okolo 3,3 % bielkovín), kým mlieko, ktoré tiež obsahuje 3,3 % bielkovín patrí do skupiny bielkovín (Dr. Hay to vysvetľuje tak, že v dôsledku kvasenia sa bielkoviny stanú ľahšie stráviteľné) ? Prečo ovčí syr, ktorý má obsah bielkovín 21 – 28 %, je neutrálny, kým tvrdý syr Gouda s obsahom bielkovín 25,5 % je v skupine bielkovín? Ešte spletitejšie je rozdelenie ovocia a zeleniny. Prečo napríklad huby, zelená fazuľka, surové paradajky, karfiol a ďalšie patria do neutrálnej skupiny, kým pomaranče a ďalšie citrusové plody, bobuľové ovocie, varené paradajky, mango, kiwi, melón a ďalšie patria do skupiny bielkovín? Napríklad melón, ktorý obsahuje 0,8 % bielkovín, ale 8,4 % sacharidov, by logicky viac patril do skupiny sacharidov než do bielkovín.

 

Zhrnutie

V Čechách a na Slovensku sa Hayova delená diétna strava stala populárnou diétou na  chudnutie . Mal som nespočetne veľakrát možnosť stretnúť zanietených zástancov tohto typu stravovania, ktorí mi vydávali svedectvo o tom, ako pomocou delenej stravy schudli, vyliečili sa, „očistili“, vyriešili problémy s trávením atď. Moje osobné presvedčenie je, že to, čo ľuďom pomáha viac než možno trochu zmätený systém delenia potravy, je:

 

1. uvedomenie si dôležitosti výživy pre ich zdravie

2. zmena jedálneho lístka k lepšiemu. Zástancovia delenej stravy objektívne konzumujú viac zeleniny, ovocia, celozrnných výrobkov a menej konzerv, bielej múky, cukru, tukov, vajec, alkoholu atď. Jedinú väčšiu výhradu možno mať proti vynechávaniu strukovín ako napríklad hrachu, šošovice a fazule, pretože tieto potraviny sú vynikajúcim zdrojom celého radu živín.

 

Napriek tomu Hayova delená strava môže predstavovať zdravý, aj keď pre niektorých ľudí možno trochu zbytočne komplikovaný spôsob stravovania.


MUDr. Peter Pribiš, Dr.P.H., americký lekár českého pôvodu

Dept. of Nutrition, Andrews University, Michigan USA

 

Trápi vás pohľad do zrkadla? Nemusí! Návod na telo,s ktorým by ste
chceli bývať, je tu:


 

E-book zdarma

 

Stiahnite si zdarma e-book "11 najčastejších chýb pri chudnutí a ako sa im vyhnúť", v ktorom sa dozviete, čo (ne)robiť, ak chcete schudnúť. Dnes si ho môžete stiahnuť zdarma tu.