Váš mozog na cukre: Vysoké dávky fruktózy ničia vaše učenie a pamäť

14.03.2014 16:13

 

Nová štúdia Kalifornskej univerzity v Los Angeles (UCLA) po prvýkrát ukazuje, ako strava s vysokým obsahom fruktózy spomaľuje a brzdí učenie a pamäť a ako omega-3 mastné kyseliny môžu pôsobiť proti tomuto narušeniu.Upozornenie pre vysokoškolákov, ktorí sa šprtajú na skúšky a zápočty: Limonády a cukrovinky z vás za 6 týždňov urobia hlupákov. Nová štúdia Kalifornskej univerzity v Los Angeles (UCLA) po prvýkrát ukazuje, ako strava s vysokým obsahom fruktózy spomaľuje a brzdí učenie a pamäť a ako omega-3 mastné kyseliny môžu pôsobiť proti tomuto narušeniu. Výsledky publikoval časopis Journal of Physiology.

 

„Naše zistenia ukazujú, že to, čo jete, ovplyvňuje to, ako myslíte,“ povedal Fernando Gomez-Pinilla, profesor neurochirugie na David Geffen School of Medicine na UCLA a zároveň profesor integratívnej biológie a fyziológie na UCLA College od Letters and. „Konzumácia stravy s vysokým obsahom fruktózy v dlhodobom horizonte ovplyvňuje schopnosť mozgu učiť sa zapamätávať si informácie. Ale pridanie omega 3-mastných kyselín do vašej stravy môže pomôcť minimalizovať toto riziko.“

 

Kým skorší výskum ukázal, ako fruktóza poškodzuje telo, pretože zohráva úlohu pri diabete, obezite a stukovatenej pečeni, táto štúdia je prvá, ktorá odhaľuje, ako sladidlo ovplyvňuje mozog.

Tým UCLA sa zameral na kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy, lacnú tekutinu šesťkrát sladšiu než trstinový cukor, ktorý sa bežne dáva do spracovaných potravín, vrátane nealkoholických nápojov, korenia, jablkových kompótov a potravín pre deti. Priemerný Američan skonzumuje vyše 18 kg tohto sirupu ročne, tvrdí americké ministerstvo pôdohospodárstva.

 

 „Nehovoríme o prírodne sa vyskytujúcej fruktóze v ovocí, ktorá navyše obsahuje dôležité antioxidanty,“ vysvetlil Gomez-Pinilla, ktorá je tiež členom Brain Research Institute and Brain Injury Research Center na UCLA. „Sme znepokojení týmto vysokokoncentrovaným sirupom, ktorý sa dáva do spracovaných potravín ako sladidlo a konzervant.“

 

Gomez-Pinilla a spoluautor štúdie Rahul Agrawal, postdoktorálny návštevník UCLA z Indie, študovali dve skupiny potkanov, každá konzumovala roztok fruktózy počas šiestich týždňov. Druhá skupina dostávala navyše omega 3-mastné kyseliny vo forme ľanového oleja a kyseliny dokosahexaenovej (DHA), ktorá chráni pamäť pred poškodením synapsy – chemické spojenia medzi mozgovými bunkami, ktoré umožňujú pamäť a učenie.

 

„DHA je životne dôležitá pre funkciu synapsií – schopnosť mozgových buniek prenášať signály medzi sebou,“ povedal Gomez_pinilla. „Toto je mechanizmus, ktorý umožňuje učenie a pamäť. Naše telá nedokážu produkovať dosť DHA, takže musí byť doplnená v našej strave.“

Zvieratá boli trénované tak, že dvakrát denne počas päť dní dostávali experimentálnu stravu. UCLA tým testoval, ako dobre boli potkany schopné dostať sa cez bludisko, ktoré malo niekoľko vchodov, ale len jeden východ. Vedci umiestnili vizuálne značky do bludiska, aby pomohli potkanom naučiť sa a zapamätať si cestu.

 

O šesť týždňov neskôr vedci testovali schopnosť potkanov zopakovať trasu cez bludisko. To, čo videli, ich prekvapilo.

„Druhá skupina krýs sa pohybovala cez bludisko oveľa rýchlejšie než prvá skupina, ktorá nedostávala omega 3-mastné kyseliny,“ povedal Gomez-Pinilla. „Zvieratá s nedostatkom DHA bolo pomalšie, ich mozog vykázal pokles synaptickej aktivity. Ich mozgové bunky mali problémy so signálom, čo narúšalo schopnosť krýs jasne myslieť a spomenúť si na trasu, ktorú si zapamätali šesť týždňov predtým.“

 

Krysa s nedostatkom DHA si tiež vyvinuli odolnosť voči inzulínu, hormónu, ktorý kontroluje hladinu cukru v krvi a reguluje synaptické funkcie mozgu. Bližší pohľad na mozgové tkanivo krýs naznačuje, že sa znížila schopnosť inzulínu ovplyvňovať mozgové bunky.

 

„Pretože inzulín vie prejsť bariérou medzi krvou a mozgom, tak tento hormón môže neurónom signalizovať, aby spustili reakcie, ktoré narúšajú učenie a spôsobujú stratu pamäti,“ povedal Gomez-Pinilla.

Upodozrieva fruktózu, že je vinníkom, ktorý môže za nedostatok DHA. Konzumácia priveľkého množstva fruktózy by mohlo blokovať schopnosť buniek používať a ukladať cukor ako zdroj energie na premýšľanie a emócie.

 

„Inzulín je dôležitý na riadenie hladiny cukru v krvi, ale v mozgu môže mať aj inú rolu – narúšanie pamäti a učenia,“ povedal. „Naša štúdia ukazuje, že strava s vysokým obsahom fruktózy poškodzuje mozog a rovnako tak telo. Toto je nová informácia.“

 

Gomez-Pinilla, pôvodom z Čile, je nadšenec, ktorý praktizuje to, čo káže a radí ľuďom: aby jedli čo najmenej fruktózy a aby vymenili sladké dezerty za čerstvé bobule a grécky jogurt. Občas je dobrá tabuľka čokolády, ktorá nebola doplnená o sladidlá, dodal.

 

Stále plánujete zahodiť opatrnosť za hlavu? Tak potom jedzte potraviny bohaté na omega 3-mastné kyseliny – losos, vlašské orechy, ľanové semienka alebo tabletky s DHA. Gomez-Pinilla odporúča jeden gram DHA denne.

 

„Naše zistenia naznačujú, že pravidelná konzumácia DHA chráni mozog pred škodlivými účinkami fruktózy,“ povedal Gomez-Pinilla, „Je to ako uložiť si peniaze do banky. Chcete si vytvoriť rezervu pre váš mozog, ktorá sa využije ako extra palivo na boj s budúcimi chorobami.“

Zdroj: freepub.cz

 

 

Trápi vás pohľad do zrkadla? Nemusí! Návod na telo,s ktorým by ste
chceli bývať, je tu:


 

E-book zdarma

 

Stiahnite si zdarma e-book "11 najčastejších chýb pri chudnutí a ako sa im vyhnúť", v ktorom sa dozviete, čo (ne)robiť, ak chcete schudnúť. Dnes si ho môžete stiahnuť zdarma tu.